Podijelite post

prva pomoć kod išijasa

Je li Vas zapravo uhvatio išijas?

Probudili ste se ujutro s izrazitim bolovima u lumbalnom području leđa (križima) te Vam je iznimno teško ustati iz kreveta zbog bolova i smanjene pokretljivosti? Također osjetite trnce i pečenje duž jedne ili obje noge koji Vam stvaraju veliku nelagodu i ograničenje? 

Velike su šanse da Vas je “uhvatio išijas” koji prema istraživanjima u jednom trenutku života ima čak 85% ljudi na svijetu. I ovdje pričamo o težim simptomima išijasa odnosno lumboishijalgije na tom velikom broju ljudi. 

Manje simptome vjerojatno imamo svi barem jednom za života (većina nas i znatno više puta od toga). 

Koje je rješenje problema? Trebate li se odmah javiti fizioterapeutu, doktoru ili nekom drugom medicinskom stručnjaku? Ili možete sami sebi pomoći kako se problem ne bi pogoršao ili bi se čak i poboljšao? 

Sve ćemo Vam otkriti u novom blogu! 

Prva pomoć kod išijasa
Išijas simptomi

Možete li pomoći sami sebi ovisi o težini simptoma!

2 situacije postoje kada NIKAKO ne bi trebali pomagati sami sebi. Te 2 situacije su kada ste kompletno nepokretni i kada nemate mogućnost kontrole urina i stolice! 

Navedene situacije označavaju iznimno ozbiljna stanja kod kojih može doći do znatno većih deficita i dugoročno opasnih stanja za Vaše zdravlje. 

U ove 2 situacije HITNO pronađite liječnika specijalista koji će Vas pregledati i uputiti na magnetsku rezonancu kako bi vidjeli je li Vam potrebna hitna operacija. 

Možete si probati sami pomoći u otprilike u svim drugim situacijama osim u prve 2 navedene. 

Kako si sve možete sami pomoći?

Kao što smo u prethodnom poglavlju rekli ako ste sigurni da situacija nije ozbiljna i da nemate gore 2 navedene opasne situacije možete pokušati sami sebi pomoći uz dalje navedene tehnike i savjete. 

Neki od načina na koje si možete pomoći su:

  1. Promijenite podlogu na kojoj spavate
  2. Prošetajte lagano do 1km udaljenosti
  3. Zagrijte bolno području putem krema koje griju
  4. Popijte duplu dnevnu preporučenu dozu magnezija
  5. Izvedite statičke vježbe za jačanje trupa 
  6. Izvedite lagane vježbe aktivacije gluteusa (mišića stražnjice)
  7. Ako je bol prevelika za izdržati upotrijebite lijekove protiv bolova (ne preporučujemo ovo dugoročno raditi) 
 
Upitnik
Položaji za spavanje kod išijasa

1. Nemojte spavati na mekanoj podlozi!

Jeste li primijetili da je doslovno prva riječ ovog bloga bila “probudili”? 

S razlogom smo Vas pitali jeste li se probudili s bolovima u lumbalnoj kralježnici odnosno išijasom jer je to najčešća situacija u kojoj se počinju javljati simptomi lumboishijalgije. 

No zašto se u većini slučajeva simptomi javljaju isključivo ujutro? 

Kao što i sami znate doslovno trećinu naših života provedemo u spavanju odnosno na našim krevetima. Ta informacija je izrazito bitna za zdravlje našeg tijela i kralježnice. 

7-9 sati dnevno smo u ležećem položaju te je iznimno bitno da ležimo na adekvatnoj podlozi i ne eksponiramo našu kralježnicu dodatnim nepotrebnim opterećenjima i problemima. 

Jedan od tih problema, pogotovo kada imate simptome išijasa je premekana podloga na kojoj spavate! 

Zašto je podloga problem i kakva bi zapravo trebala biti?

Iznimno mekana podloga odnosno madrac su problematični jer se kralježnica loše adaptira na nju tijekom noći odnosno leđa nam “propadaju” kroz madrac. Navedeni položaj leđa nepotrebno aktivira muskulaturu kralježnice koja se muči održati navedeni položaj tijekom noći. Zbog te nepotrebne aktivacije mišića budite se s ukočenim i prenapetim mišićima te simptomima išijasa posljedično. 

Podloga na kojoj spavate bi trebala biti relativno TVRDA kako bi izbjegli navedene tegobe te kako bi kralježnica bila u neutralnom položaju dok spavate. 

2. Nemojte mirovati!

Sigurno ste nebrojeno puta čuli savjet “Mirujte!” od liječnika kada Vas uhvate bolovi u kralježnici ili bilo kojem drugom zglobu ili mišiću.

Ovaj savjet je potpuno KRIV i kada Vam specijalist savjetuje da mirujete (osim ako situacija nije iznimno alarmantna) potražite drugo mišljenje. 

Mirovanje je u većini slučajeva daleko najgora opcija jer zapravo problem prolongiramo i mišići nam dugoročno kroz mirovanje odlaze u atrofiju. 

Znači mirovanjem NIJE moguće postići rješenje bolova u kralježnici! 

Što možete napraviti umjesto mirovanja?

Ovdje bi Vam savjetovali da napravite totalno suprotnu stvar, a ta suprotna stvar je KRETANJE! 

Naime kretanjem će te aktivirati i pokrenuti mišiće i kralježnicu, potaknuti cirkulaciju u tijelu te posljedično napraviti pogodniju okolinu za oporavak tijela. 

Za početak bi Vam savjetovali da napravite laganu šetnju do 1 kilometar te s vremenom udaljenost povećavate do granice boli. Kada se značajnija bol počne javljati završite šetnju. 

Manja bol i nelagoda prilikom šetnje su normalni jer se bolno i upaljeno tkivo pokreće i to Vas NE treba zabrinjavati. 

Hodanje
Topla i hladna terapija

3. Nemojte hladiti bolno mjesto!

Sigurno ste nebrojeno puta čuli savjet što od doktora, što od drugih medicinskih stručnjaka, pa čak i svoje obitelji i prijatelja kada god Vas nešto boli samo trebate to hladiti. Ovaj savjet je u većini slučajeva potpuno POGREŠAN. 

Zašto je pogrešan?

Hlađenje sužava krvne žile, smanjuje protok cirkulacije u tkivu te posljedično smanjuje sposobnost regeneracije tkiva i dodatno “grči” mišiće.

Koje je onda pravo rješenje?

Rješenje za taj problem je u većini slučajeva GRIJATI tkivo. Grijanje tkiva širi krvni žile, potiče cirkulaciju te povećava sposobnost regeneracije tkiva i opušta mišiće. 

Na koji način grijati tkivo kod išijasa?

Grijati tkivo kod išijasa možemo na više načina:

  • umasirati Deep Heat ili drugu sličnu kremu koja grije točno na bolno i napeto mjesto 2 do 3 puta dnevno 
  • termofor napuniti toplom vodom te staviti na bolno mjesto 10 – 15 minuta ili do granice tolerancije topline na koži 
  • napuniti kadu ili bazen toplom vodu te uroniti tijelo u isti pola sata do 1 sat 

4. Izbjegnite lijekove protiv bolova ako je to moguće!

Lijekovi protiv bolova kao što su Ibuprofen, Ketonal i slični koje će Vam svaki doktor prepisati su kratkoročno rješenje problema i maskiranje simptoma. U konačnici je potrebno otkriti uzrok problema a ne maskirati sami problem. 

Umjesto lijekova protiv bolova počnite redovno unositi suplement Magnezija. Magnezij je jedan od najbitnijih minerala u ljudskom tijelu koji pomaže u pravilnoj funkciji mišića i perifernih živaca i dugoročno će Vam pomoći tako da Vam smanji mišićnu napetost zbog koje je primarno došlo do išijasa te da Vam mišići i živci optimalno funkcioniraju. 

Magnezij također ima protuupalna svojstva koja će biti vrlo korisna kod lumboishijalgije jer je ista zapravo upalni proces u živcu ishiadicusu. 

Vrlo je bitno unositi magnezij svakodnevno i u minimalno preporučenoj dnevnoj dozi od 375mg. Sportaši mogu slobodno unijeti i duplu dozu magnezija no potrebno je pripaziti na probleme s probavom prilikom unosa iste. 

Magnezij citrat
Plank položaj

5. Slobodno vježbajte! (prilagođeno problemu)

Kao što smo već napomenuli prethodno najčešći savjet ovdje od raznih stručnjaka je da mirujete koji je kompletno pogrešan. 

Mišiće bi trebalo aktivirati kako bi potaknuli cirkulaciju u istima, opustili ih, dugoročno ojačali i posljedično smanjili bol i nedostatak funkcije. 

Jedna od najjednostavnijih vježbi koja može znatno pomoći kod išijasa je PLANK. Plank je statička vježba za jačanje trupa koja će Vam pomoći smanjiti bolove i stabilizirati kralježnicu putem jačanja same muskulature trupa. 

Plank možete izvoditi na ispruženim rukama ili na laktovima i vrlo je bitno da ga pravilno izvodite. Cijelo tijelo vam mora biti u pravilnoj crti kada ste u položaju planka te se potruditi stisnuti sve mišiće počevši od trbušnih, leđnih mišića pa sve do mišića nogu. 

U planku ostanite za početak 15-30 sekundi u 3-4 serije ovisno o boli i toleranciji pacijenta. S vremenom povećavajte duljinu izvođenja i broj serija. 

6. Aktivirajte mišiće stražnjice!

Velika većina ljudi u modernom dobu ima izrazito slabu muskulaturu tijela s naglaskom na slabost mišića stražnjice odnosno gluteusa. Uzrok ovom problemu je sjedilački način rada i života kojem je većina ljudi danas izložena. 

Snaga gluteusa je vrlo bitna zato što je gluteus maximus jedan od najjačih mišića u ljudskom tijelo te ima vrlo bitnu ulogu za tijelo tijekom hoda. 

U slučaju atrofije ili slabosti gluteusa tijelo kompenzira tako da nam opterećenje tijekom hoda, sjedenja i stajanja odlazi na mišiće lumbalne kralježnice te se isti mišići pod tim opterećenjem ukoče. 

Do ukočenja dolazi zbog toga što su mišići donjeg dijela leđa znatno slabiji od gluteusa i stabilizacija tijela im nije primarna funkcija. 

Jednostavna vježba s kojom ovo možete popraviti čak i kada vas je već uhvatio išijas je vježba MOST. 

Na strunjaču ili drugu podlogu lezite na leđa s nogama savijenim u koljenima i rukama pored tijela. 

Odignite stražnjicu od poda i zadržite ju u gornjem položaju 3 sekunde. 

Vježbu ponavljamo 10 puta unutar jedne serije u 3-4 serije. Vrlo je bitno da u gornjem položaju stisnete mišiće stražnjice! 

Glute bridge
Lijek protiv boli

7. Ako je bol neizdrživa uzmite kratkoročno lijekove protiv bolova

Postoje situacije u kojima je bol iznimno akutna i neizdrživa te u toj situaciji slobodno uzmite lijekove poput Ibuprofena koji je vrlo učinkovit za bolove u mišićno – koštanom sustavu. 

Dugoročno Vam nikako ne bi preporučili uzimanje lijekova jer maskiraju bol i pravi izvor problema te se navikavate na iste. 

Ako bol dugo traje i nijedno od naših prethodnih rješenja Vam nije pomoglo slobodno se javite fizioterapeutu ili liječniku specijalistu kako bi Vas uputili u daljnje pretrage i rješavanje problema. 

Nemojte zapustiti problem koji dugo traje jer što dulje traje navedeni problem dulje će biti potrebno i da ga se riješi! 

Picture of Bsc. PT. Toni Marić

Bsc. PT. Toni Marić

Toni je bacc. fizioterapije i vlasnik Ad Sacrum ordinacije koji godinama prati vrhunske sportaše te predaje na Dry needling edukacijama za fizioterapeute.

besplatan vodič 

5 koraka koje morate obaviti prije posjete fizioterapeutu

Saznajte koje postupke morate obaviti prije prvog posjeta fizioterapeutu. Obavljanje ovih koraka omogućiti će Vam znatno uspješniji јас brži proces rehabilitacije!

Gdje šaljemo Vaš BESPLATAN vodič?

Naučite više

5 koraka koje morate obaviti prije posjete fizioterapeutu

Saznajte koje postupke morate obaviti prije prvog posjeta fizioterapeutu. Obavljanje ovih koraka omogućiti će Vam znatno uspješniji јас brži proces rehabilitacije!

Koristimo kolačiće za optimizaciju naše stranice kako bismo vam pružili najrelevantnije informacije i što bolje korisničko iskustvo. Također, koristimo Analytics.

Rezervirajte vaš termin

*Svaki naš pregled i tretman je potrebno uplatiti unaprijed na račun od firme ili gotovinom na prethodnom tretmanu