Trkačka potkoljenica
(shin splints)

Što je točno trkačka potkoljenica?

Trkačka potkoljenica (shin splints) koja se naziva još i medijalni tibijalni stres sindrom je pojava nespecifične boli do koje dolazi u potkoljenicama prilikom trčanja. Uzrok trkačke potkoljenice je stres na području tibije (cjevanice) i vezivnog tkiva koje spaja mišiće potkoljenice na tibiu. 

 

Najčešći rizikofaktori za razvoj trkačke potkoljenice su: 

  • ravna stopala 
  • neadekvatna obuća prilikom trčanja 
  • trčanje bez prethodnog zagrijavanja 
  • ne izvođenje vježbi za fleksibilnost i mobilnost nakon trčanja
  • ograničen opseg pokreta u skočnom zglobu
  • slabi mišići trupa, kvadricepsa, stražnje lože i potkoljenica
 

Pod najvećim rizikom od razvoja trkačke potkoljenice su profesionalni trkači, rekreativni trkači, plesači i plesačice te vojnici. 

Trkačka potkoljenica
Trkačka potkoljenica mjesta boli

Simptomi i dijagnostika trkačke potkoljenice

Simptomi:

  • bol u području tibije (cjevanice) koja se pojačava prilikom trčanja
  • oštra i tupa bol u području potkoljenice
  • bol koja se pojačava prilikom pritiska na bolno mjesto potkoljenice
  • osjetljivost na unutarnjoj strani cjevanice
  • blaga oteklina 
  • izrazita napetost muskulature prednje strane potkoljenice

 

Dijagnostika:

  • povijest bolesti – kako bi se utvrdilo postoji li stara ozljeda ili deficit u području potkoljenice
  • klinički pregled – fizioterapeut ili liječnik će utvrditi koja je razina boli u potkoljenici te koje je pretrage odnosno terapije potrebno dalje napraviti
  • rendgen – služi kako bi provjerili postoji li stres fraktura na tibiji
  • MR – magnetskom rezonancom potvrđujemo (ne)prisutnost stres frakture 

Fizikalna terapija i rehabilitacija

Ciljevi fizikalne terapije kod trkačke potkoljenice:

  • smanjiti / otkloniti bolove u području potkoljenice
  • smanjiti / otkloniti oteklinu u potkoljenici
  • povećati toleranciju opterećenja na potkoljenicu 
  • maksimalno povećati snagu muskulature nogu i trupa 
  • progresivno uvesti trkača / rekreativca nazad u aktivnost trčanja 
 
Vrste terapije i njihovo djelovanje: 
  • dry needling – služi za smanjenje napetosti muskulature prednje strane potkoljenice te poticanje regeneracije tkiva u upalnom području
  • medical flossing – primjenom elastičnih traka na samu potkoljenicu smanjujemo bol u upaljenom području te povećavamo dotok “svježe” cirkulacije i time samu regeneraciju tkiva
  • kinesiotaping – služi nam kao pomoćna tehnika kako bi održavali i unaprijedili efekte terapija dry needling-a, medical flossing-a i ciljanih terapijskih vježbi 
  • vježbe fleksibilnosti – kako povećavamo fleksibilnost mišića potkoljenice tako smanjujemo napetost mišića i kompresiju na tibiju
  • vježbe jačanja – ciljano jačamo muskulaturu nogu i trupa kako bi smanjili šanse za ponovni nastanak trkačke potkoljenice
 
Trkačka potkoljenica vježbe
FAQ

Najčešća pitanja u vezi trkačke potkoljenice:

Ovisno o tome koliko ste dugo spremni prestati sa trčanjem će ovisiti to jel se problem može povući sam bez ikakve intervencije. Sindromu trkačke potkoljenice ponekad treba čak 3 do 6 mjeseci da zacijeli! 

Svakako brža i efektivnija varijanta bi bila posjetiti fizioterapeuta koji će znatno ubrzati proces rehabilitacije.

Beton, umjetna trava i slične nepovoljne podloge, pogotovo u kombinaciji sa lošom obućom znatno povećavaju šanse razvoja trkačke potkoljenice. 

Ukoliko je to moguće potrebno je trčati u adekvatnoj obući na adekvatnoj podlozi kao što je trkačka staza ili prirodna trava. 

Znati će te da ste potpuno spremni za trčanje kada:

  • vaša ozljeđena noga je fleksibilna kao zdrava noga
  • vaša ozljeđena noga je snažna kao zdrava noga
  • možete pritisnuti snažno točke koje su bile bolne bez da osjetite bol
  • možete trčati, sprintati i skakati bez boli 
Slobodno priložite nalaz specijalista.
Vaša se pretplata nije potvrđena. Molim vas pokušajte ponovno.
Vaša prijava je uspješna!

E-mail lista

Prijavite se na našu e-mail listu i budite u toku sa najnovijim informacijama i savjetima iz fizikalne terapije i medicine.